Dutch translation IOHk blog article > https://iohk.io/en/blog/posts/2019/04/08/in-at-the-deep-end-in-addis/

Blog> 2019> april> In het diepe in Addis
In het diepe in AddisSlimme studenten overkonen uitdagingen om smart contracts te ontdekken
Ik begon in mei 2018 met IOHK als een ontwikkelaar van formele methoden die werkte aan twee componenten van Cardano, en bij geen van tweeen schreef Haskell-code. Vanwege mijn expertise in logica, typetheorie, proof assistants en theoretische informatica, werd ik deel van het team zonder veel Haskell-ervaring te hebben, ondanks dat dit de voornaamste programmeer taal is die we gebruiken. Dus ik was verrast toen mijn naam vorige zomer genoemd werd over wie er dit jaar de onderwijsassistent zou zijn voor een Haskell-cursus in Ethiopiƫ. Ik had me voorgesteld dat ik student zou worden, maar toen werd duidelijk dat er voor mij ambiteuzere plannen werden gesmeed.
Hoewel er andere gekwalificeerde kandidaten waren, kan ik me voorstellen dat niet iedereen bereid was om drie maanden naar Afrika te verhuizen. Ook onderscheidde de Ethiopia klas van 2019 zich van eerdere versies van de cursus omdat deze alleen toegankelijk was voor vrouwen. Om deze reden leek het idee om een vrouwelijke assistent te hebben bijzonder relevant. Dus zo was ik me ineens aan het voorbereiden om te leren, om in de klas presentaties te geven en materiaal te beoordelen dat nieuw was voor zowel mij als voor de cohort van studenten uit Ethiopiƫ en Oeganda!
Addis Ababa, waar tweeƫntwintig vrouwen uit Ethiopiƫ en Oeganda samenkwamen voor de cursus.

Ik woonde op dat moment in Canada en had nog geen enkele IOHK-medewerker persoonlijk ontmoet. Ik wist weinig van Ethiopiƫ. Dus ik kreeg mijn inentingen, kocht mijn ticket enkele reis - ik wist niet zeker wanneer de cursus zou eindigen en hoeveel langer ik daarna nog zou blijven -organiseerde mijn visum (met mijn naam verkeerd gespeld) en vertrok voor het eerst in mijn leven.naar Afrika.

Wat me het meeste opviel toen ik aankwam in Addis Abbeba, was het grote aantal vee in allerlei delen van de stad.Ezels, koeien en geiten graasden, droegen zware lasten en dwaalden door de straten. Na de eerste rit door Addis gingen Lars Brünjes, directeur onderwijs bij IOHK, en John O’Connor, directeur Afrika Operaties, en ik zitten voor een koud drankje in het hotel waar Lars en ik logeerden. We hebben wat gelachen, een beetje over onszelf en over de cursus gepraat, en het leek alsof ik het erg leuk zou vinden om hier drie maanden met mijn nieuwe collega’s samen te werken - wat een opluchting.

Van de eerste tot de laatste dag, en dat was bijna drie maanden, was ik echt betrokken bij zowel de studenten als het materiaal. De cursus begon bij het Ministerie van Innovatie en Technologie en de studenten toonden ongelooflijk doorzettingsvermogen. Twee moesten afhaken in de eerste week, maar de rest bleef, hoe uitdagend het ook werd - en ongeacht de tijd dat het hun kostte om door het gekke verkeer van Addis Abbena naar les te komen.

De meeste studenten hadden een titel in informatica, sommigen hadden ook een doctoraat of al werkervaring. Maar Haskell is anders dan alles wat ze eerder zouden hebben geleerd of gebruikt. Er waren een aantal concepten die moeilijk te begrijpen waren, maar Lars heeft geweldig werk geleverd door het materiaal op te splitsen en veel relevante voorbeelden te geven (zoveel als de studenten maar wilden, en dat was veel ).
Er is een gezegde dat de beste manier om iets te leren is door er les in te geven. Voor mij was dit waar voor de gehele duur van de cursus. Ik heb veel geleerd door vragen te beantwoorden, lezingen te geven, werk te beoordelen en vooral door de vragen en antwoorden voor de eindtoets te verzinnen… Het was met name fantastich om te leren over smart contracts, over Marlowe, en de laatste twee weken ook over Plutus - nieuw materiaal voor mij en een geweldige toevoeging aan de cursus. Hier werd les in gegeven door Phil Wadler, een van de ontwerpers van Haskell, en aan het einde gaf hij een speciale lezing over proposities als typen, wat bijzonder fascinerend was en ook toegangkelijk was voor een breder publiek dan alleen de studenten - het was een erg leuke manier om de cursus te beĆ«indigen.
Gedurende de drie maanden, maar vooral tijdens de prachtige diploma-uitreiking, voelde ik echt het belang van wat we aan het doen waren: mensen de vaardigheden en instrumenten geven om hun problemen lokaal aan te pakken. Het leukste was om de geweldig enthousiaste studenten te leren kennen en te zien hoe ze hun vaardigheden ontwikkelden in deze ongebruikelijke en interessante programmeertaal. Ik kijk ernaar uit om in de toekomst met een aantal van deze vrouwen samen te werken. En last but not least was het een echte traktatie om mijn collega’s van IOHK te leren kennen toen we in EthiopiĆ« aankwamen!

1 Like

You used Google translate for this?

1 Like

I think so! I also saw today in a tweet that the yoroi wallet will have a version in our dutch language and i might hope it will not be a simple google translation. But good to see there are more dutch people here on the forum.

Google translate helped a bit. Future translations will come 100percent from the horse’s mouth…